سخنرانی رضا عابدینی در باره ی پوسترهای معاصر فرانسه



علی سجادیه

عکس: عباس بابایی/ عباس پوستین دوز


رضا عابدینی،  درجمع دانشجویان و طراحان گرافیک در موزه هنرهای معاصر به بررسی پوسترهای معاصر فرانسه پرداخت.
وی بااظهار شادمانی از هیجان و جدیت فعالان اصفهان در پیگیری مسایل مربوط به گرافیک گفت: یکی از ایرادهایی که نسبت به توزیع فرهنگ به فعالان ابرازمی‌شود، این است که متاسفانه همه اتفاقات در تهران رخ می‌دهد و طراحان شهرستانی هم پس از مدتی به تهران می‌آیند و عده ای هم می‌گویند تهرانی‌ها خوب کارمی‌کنند؛ هرچند که ممکن است فعالان از شهرستان های مختلف به تهران آمده باشند.

وی با اشاره به فعالیت‌های هنرمندان پیشرو فرانسوی گفت: پوسترسازی‌های فرانسه بیشتر مبتنی بر تصویرسازی است و در عین حال روایتگراست. بخش عمده‌ای از گرافیک فرانسه به دلیل شروع آن با آثار روایتگران و تصویرسازان هنوز هم پس از گذشت70-80 سال هنوز هم روایی و تصویرگراست از سوی دیگر پوسترهای معروف فرانسوی، اغلب فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به ویژه سیاسی‌اند. ولی درمقایسه با پوسترهای سوئیسی و هلندی از نظر طراحی و تایپوگرافی قوی نیستند.
او در ادامه گفت: قطع پوسترهای فرانسوی بسیار بزرگ است (176x120) و این معمولی‌ترین اندازه چاپ برای یک پوستردر فرانسه است که در متروها و خیابان‌ها نصب می‌شوند در این اندازه طراحی می‌شوند.
عابدینی همچنین بیان داشت: گرافیک درتاریخ شکل‌گیری خود در فرانسه تحت تأثیر نقاشی بوده و طبیعی است که تزئینی بودن و پرداخت رنگ در آن خیلی اهمیت دارد و برخود ویژه‌ای با حروف(تایپ) درآنها می‌شود و بیشترطراحان بدون آنکه دلیل آن را بدانند؛ از تایپ‌های کشیده استفاده می‌کنند و درگیری جدی بین تایپ و تصویر در کارهای آنان نیست. یعنی تصاویر قوی‌تر هستند و درمجموع پوسترهایی تصویری قلمداد می‌شوند.
وی در ادامه با نمایش اسلاید100 پوستر فرانسه که به‌وسیله آلن لوکرنک گردآوری شده بود؛ به بررسی ویژگی‌ها و معرفی این آثار پرداخت.



زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن