گفتگو

به‌جز قواعد معتبر، قانون دیگری در طراحی وجود ندارد



ترجمه:ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به‌نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                     
تانیا دورقی (Tonya Douraghy)   
طراح‌گرافیک ایرانی، ساکن نیویورک                                
                                                                


هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
بابت تمام مشکلاتی که در آغاز کار با آن‌ها مواجه شدم شکر ‏گذارم، زیرا باعث شدند مسیر خود را در دنیای گرافیک ‏پیدا کنم. ‏فکر می‌کنم همه‌ی ما زمانی که جوان هستیم به‌جای ‏این‌که روی ایده‌های خودمان کار کنیم و آن‌ها را به مسیری ‏منحصر به‌فرد و ‏خلاقانه هدایت نماییم، خود را بیش از حد با ‏سایر طراحان مقایسه می‌کنیم. من آموخته‌ام که علاقه و هیجان ‏خود را در آثارم بروز ‏دهم و از خلق آثار ضعیف و بیهوده ‏بپرهیزم. ‏

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکند و به او سفارش کار ندهد؟ ‏
اگر نتوانید با اعتماد به‌نفس و به‌صورت منسجم درباره اثر خود صحبت کنید، یا تصور کنید طراحی خوب ‏نیازی به ارائه‌ی خوب ‏ندارد، احتمال استخدام نشدنتان بسیار زیاد خواهد بود. یکی دیگر از راه‌های استخدام ‏نشدن این است که با افراد مهربان و خوش ‏برخورد باشید فقط به این دلیل که برای پیشرفت و ارتقاء شغلی ‏خود به آن‌ها نیازمندید. همچنین وقتی سعی می‌کنید کار شما تقلیدی ‏از آثار گرافیک روز باشد، اثرتان بی‌‏روح و مصنوعی خواهد شد. ‏

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ا‌ی‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟ ‏
از آن جایی که دانش ارزشمندی که امروز دارم نتیجه‌ی تجربه‌ی سال‌های گذشته‌ام است، خیر. یکی از ‏آموزه‌های بزرگم «نه» ‏گفتن به پروژه‌های جدید بود، و این‌که اشکالی ندارد اگر کمی به خودم استراحت ‏بدهم؛ دیگر این‌که پروژه‌های شخصی می‌توانند ‏بخش بسیار ارزشمندی از آلبوم نمونه کارهای شما را ‏تشکیل بدهند؛ ضمن این‌که مشتری متوجه می شود که شما هم یک انسان ‏هستید و کمک خوبی است ‏برای این‌که پروژه‌ای که به آن علاقه دارید را سفارش بگیرید. طراحی‌گرافیک، یک جامعه‌ی کوچک ‏و ‏حمایت‌گر است، به طوری که گاهی اوقات برای بیشتر دانستن کافی است کسی را که به آثارش علاقه‌مندید به یک فنجان قهوه ‏دعوت کنید.



آیا از قوانین و قواعد خاصی برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟ ‏
معلمی داشتم که همیشه می‌گفت «به جز قواعد معتبر، هیچ قانون دیگری در طراحی وجود ندارد.» این ‏طرز فکر هنوز هم برایم ‏کاربردی است. در مورد عادت‌هایم هم باید بگویم که معمولاً خودم را در صدای اطراف ‏غرق می‌کنم، چه صدای موسیقی باشد، ‏چه اخبار و چه هواشناسی، تا بتوانم از پرت شدن حواسم در حین ‏طراحی جلوگیری کنم. فهرست تهیه کنید. از کامپیوتر فاصله ‏بگیرید. کنجکاو باشید. ‏

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
«درباره‌ی طراحی گرافیک» اثر ریچارد هولیس، «رنگی» اثر درک جارمن. مجله‌های مختلف و هر مطلب ‏دیگری. هر چه ‏بیشتر به مسائل خارج از طراحی بپردازیم، در کار خود عمل‌کرد بهتری پیدا خواهیم کرد. ‏


۱. Yevgeny Yermakov
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن