ابعاد ناخوشایند گرافیک شبیه یک درمانگاه شلوغ است.


ترجمه:ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به‌نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                     
جان پسفیوم  (John Passafiume )
طراح گرافیک، ساکن کالیفرنیا                               
                                                   


هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
سال آخر دانشگاه دچار آسیب‌دیدگی شدید و بلند مدت از ناحیه‌ی دست شدم. درد مچ دست راستم به ‏حدی زیاد بود که دو سال‌ونیم نتوانستم با کامپیوتر کار کنم و مجبور شدم شش ماه برای مداوا به پنسیلوانیا ‏نقل مکان کنم. تصمیم گرفتم درمان را ناتمام بگذارم و به نیویورک بروم. در همین زمان «لوئیس فیلی» مرا ‏استخدام کرد و این درحالی بود که از توانایی فیزیکی خود برای انجام کارها اطمینان کامل نداشتم. ‏خوشبختانه شانس به من روی آورد، پس از چند هفته اوضاع بهتر شد و به مرور زمان بهبود کامل پیدا کردم. ‏به نظرم ابعاد ناخوشایند طراحی گرافیک درست شبیه یک درمانگاه شلوغ است. ‏

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکند و به او سفارش کار ندهد؟
اهل تفکر نباشید. ‏



آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
چیزهای خوب، خوب هستند، اما چیزهای بد به بدترین وجه ممکن بد هستند.‏

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟ ‏
اهل تفکر باشید.‏

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
هم به دلیل ذات تبلیغاتی این رشته، و هم قانون برابری انسان‌ها یا ترکیبی از این دو، رفتن به دانشگاه برای ‏تحصیل در رشته طراحی گرافیک بیهوده و بی‌مصرف است. مطالعات مفید من کاملاً خارج از زمینه‌ی گرافیک ‏بوده‌اند. البته به استثناء آثار فوق‌العاد‌ه‌ استیون هلر، تافته، پل شاو و کتاب‌های «حروف ارزشمند» اثر والتر ‏تریسی، «المان‌های تایپوگرافی» اثر برینگهرست، «تایپو گرافی نوین» اثر یان شیچولد.‏


۱. Yevgeny Yermakov

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن